Городоцька територіальна громада

Житомирська область, Житомирський район

ЗВІТ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ОЦІНКИ ПОТРЕБ ГОРОДОЦЬКОЇ ГРОМАДИ У СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГАХ

Дата: 21.10.2021 09:24
Кількість переглядів: 1144

 

 

ЗВІТ

ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ОЦІНКИ ПОТРЕБ

ГОРОДОЦЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ У СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГАХ

 

Використані скорочення

ВІЛ/СНІД       Вірус імунодефіциту людини/синдром набутого імунодефіциту

ВПО                Внутрішньо-переміщені особи

ГО                   Громадська організація

ДНЗ                 Дошкільний навчальний заклад

ТГ                   Територіальна громада

ОГС                Організація громадянського суспільства

СЖО               Складні життєві обставини

УСЗН              Управління соціального захисту населення

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

 

Резюме                                                                                                     3

Вступ                                                                                                       4

Методологія оцінки потреб                                                                    5

Результати оцінки:

Соціально-демографічна ситуація ТГ                                                    7

Вразливі групи та їх потреби                                                                          12

Стан системи надання соціальних послуг ТГ                                         19

Потенціал ТГ для розвитку соціальних послуг                                               26

Висновки та рекомендації щодо розвитку та удосконалення надання

соціальних послуг                                                                                   27

 

 

Додатки

 

Додаток 1.Зведені дані по надавачу послуг                                           30

Додаток 2. Форма збору даних(Таблиця 1).                                          31

Додаток 3. Вразливі групи населення, які проживають на території Городоцької ТГ (Таблиця 2)                                                                                              34

Додаток 4. Опитувальник мешканців ТГ                                                         36

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РЕЗЮМЕ

 

Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 року №711-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Житомирської області», шляхом добровільного об’єднання селища міського типу Городок, селища міського типу Біла Криниця та села Осів утворена Городоцька селищна територіальна громада.

Адміністративним центром громади стало селище міського типу Городок. Територіальна громада має єдиний представницький орган – Городоцьку селищну раду.

Відразу після створення громада зустрілася з багатьма викликами, серед яких, перш за все, недостатня практика надання базових соціальних послуг мешканцям населених пунктів, які увійшли до складу територіальної громади.

В умовах трансформації українського суспільства, реформування системи соціально-політичного устрою країни та створення територіальних громад, відбувається інституалізація практичної соціальної роботи на локальному рівні, тому для виконання власних повноважень щодо соціального захисту та соціального обслуговування населення в громаді, перш за все, необхідно здійснити низку організаційно-правових заходів.

Перший крок до надання якісних соціальних послуг населенню - це оцінка потреб Городоцької територіальної громади у соціальних послугах.

 

 

 

 

ВСТУП

 

Протягом вересня 2021 року була проведена оцінка потреб в соціальних послугах у Городоцькій ТГ Радомишльського району Житомирської області.

Мета оцінки - визначення соціальних груп в громаді, що потребують соціальних послуг та розробка рекомендацій щодо шляхів розвитку та удосконалення надання соціальних послуг.

Звіт містить інформацію щодо результатів оцінки потреб в соціальних послугах Городоцької ТГ Радомишльського району Житомирської області.

Інформація, представлена у даному звіті, може бути корисною для лідерів ТГ та державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, депутатів, уповноважених приймати рішення щодо соціальної політики, а також використана для розробки місцевої програми надання соціальних послуг в громаді.

Враховуючи статистичні дані, для оцінки потреб був проведений аналіз документів, опитування та анкетування населення громади (85 респондентів).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДОЛОГІЯ ОЦІНКИ ПОТРЕБ

Мета оцінки

Визначення соціальних груп в громаді, що потребують соціальних послуг, визначення соціальних послуг для надання в ТГ, розробка рекомендацій щодо шляхів розвитку та удосконалення надання соціальних послуг.

Завдання

1. Зібрати дані щодо соціально-демографічної ситуації в ТГ.

2. Вивчити стан системи надання соціальних послуг, включаючи суб’єктів надання, перелік, обсяг, доступність та якість послуг.

3. Проаналізувати забезпечення населення соціальними послугами та визначити кадрові, фінансові ресурси, необхідні для організації надання соціальних послуг відповідно до потреб населення територіальної громади.

4. Визначити чисельність фактичних та потенційних отримувачів соціальних послуг.

5. Визначити перелік та обсяг соціальних послуг, необхідних для задоволення виявлених потреб населення територіальної громади.

6. З’ясувати пріоритети розвитку соціальних послуг.

Вибірка

Доля опитування населення склала 85 осіб віком старше 18 років з усіх населених пунктів ТГ(3 % від загальної чисельності населення громади).

Джерела інформації

Для проведення оцінки були використані такі джерела інформації:

  • 1. Документи: статистична інформація; відповіді на запити; державні та місцеві програми; документи відділу надання соціальних послуг та служби у справах дітей, документи органів Пенсійного фонду, охорони здоров’я.
  • 2. Відповіді на анкети та дані інтерв’ю.

Методи оцінки

Для оцінки потреб був проведений:

-збір кількісних даних шляхом здійснення запитів до відповідних установ;

-інтерв’ю та анкетування населення;

-SWOT-аналіз.

Інструменти дослідження

Для оцінки використана анкета для опитування населення.

Організація дослідження

Основні етапи дослідження включали:

 - визначення кола осіб для опитування;

 - підготовку опитувальників;

 - проведення опитування;

 - аналіз та підготовку звіту.

Обмеження дослідження

Необхідно зауважити наступні важливі обмеження, які вплинули на результати оцінки:

- оскільки оцінка потреб проводилась ТГ самостійно, то її якість залежала від кваліфікації інтерв’юерів та вибірки учасників оцінки.

 

СОЦІАЛЬНО-ДЕМОГРАФІЧНА СИТУАЦІЯ ТГ

(станом на 01 жовтня 2021 року)

Городоцька селищна територіальна громада розташована в Житомирському районі Житомирської області. Адміністративний центр – смт. Городок.

Територія - 37,1 кв. км, населення - 2813, з них: міське - 2787, сільське – 26.

Утворена 18 грудня 2019 року шляхом об'єднання Білокриницької та Городоцької селищних рад Радомишльського району Житомирської області.

До складу громади входять 3 населені пункти – смт Біла Криниця та Городок і село Осів.

Городок - селище міського типу, виникло 1969 року як закрите військове містечко Макарів-1. До 2012 року селище відносилось до Київської області (незважаючи на розташування на території Житомирщини) і вважалося частиною смт. Макарів.

Селище Городок розташовано в Житомирському (до 2020 року - Радомишльському) районі Житомирської області на території загальною площею 1514 га. Незначна частина незаселеної території селища (1/6 загальної території) розташована на території Макарівського району Київської області.

На території населеного пункту проживає 2144 громадян та знаходиться 27 багатоквартирних житлових будинків на 973 квартири, об'єкти соціально-культурної сфери: дитячий садок, Городоцький ліцей, Центр позашкільної освіти Городоцької селищної ради, будинок офіцерів №14, поштове відділення, магазини. Військовий лазарет закритий у 2013 році.

Селище обладнане під'їзними шляхами, системами теплопостачання і енергопостачання, очисними спорудами.

16 серпня 2012 року Житомирська обласна рада утворила Городоцьку селищну раду і віднесла селище до категорій селищ міського типу.

 

Біла Криниця — селище міського типу, розташоване на річці Тетерів, за 12 км на південний захід від залізничної станції Тетерів, 643 мешканців. Склозавод, що виробляє господарський посуд, лампове скло (не працює). В околицях селища - піщані кар'єри. Пісок використовувався для виробництва скла. Селище розташоване в лісовому масиві (сосна). Працює кілька підприємств з виробництва пиломатеріалів. Є рибні стави, школа, дитячий садочок, бібліотека, клуб, комунальне неприбуткове підприємство «Городоцька амбулаторія загальної практики сімейної медицина» Городоцької селищної ради Житомирської області.

Осів - село, населення становить 26 осіб.

Соціально-демографічна ситуація в ОТГ, відповідно до зібраної інформації, виглядає наступним чином(Таблиця 1).

 

Форма збору даних(Таблиця 1).

Соціально-демографічні показники в межах ОТГ

   

Форма 1. Загальні соціально-демографічні показники ОТГ

На 1 січня

На 1 січня

На 1 січня

Показник

2019

2020

2021

Чисельність міського населення, осіб

----

-----

2787

Чисельність сільського населення, осіб

----

-----

26

Населення у віці від 0-18

----

-----

556

Населення у віці від 18-60

----

-----

1542

Населення у віці 60 років та більше

----

-----

715

Кількість народжених (осіб)

----

-----

13

Кількість померлих (дітей)

----

-----

0

Кількість шлюбів (одиниць)

----

-----

6

Кількість розлучень (одиниць)

----

-----

--

Число прибулих (осіб)

----

-----

90

Число вибулих (осіб)

----

-----

96

 

 

 

 

Форма 2. Причини смерті в ОТГ

На 1 січня

На 1 січня

На 1 січня

Причини смерті

2019

2020

2021

Всього померлих

------

-------

44

Туберкульозу

 -----

 -----

Інформація

відсутня

Хвороби, зумовленої вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ)

 -------

--------

Інформація

відсутня

Навмисних самоушкоджень

--------

 -------

0

 

 

 

 

 

Форма 3. Структура осіб з інвалідністю.

На 1 січня

На 1 січня

На 1 січня

 

2019

2020

2021

Особи з інвалідністю

-------

-------

80

Діти з інвалідністю

-------

---------

14

 

Фото без опису

 

Розподіл населення за віком є типовим для громади, розташованої на значній відстані від обласного центру. Значна частина працездатних осіб працюють за межами громади.

Незважаючи на брак офіційної інформації, можна зробити висновок, що на території Городоцької ТГ збережено традиційний сімейний спосіб життя населення. Сім’я продовжує виконувати свої специфічні функції забезпечення фізичного та соціокультурного відтворення поколінь.

Фундаментальною особливістю сучасної демографічної ситуації в Україні є криза здоров'я та життєздатності населення. Високий рівень захворюваності дітей та дорослих, перевищення  чоловічої смертності у працездатному віці над жіночою - ознаки, що характеризують несприятливу медико-демографічну ситуацію в країні.

Середня очікувана тривалість життя (61,5 року - для чоловіків; 73,4 року - для жінок) на сьогодні є нижчою , ніж у інших розвинених країнах.

Українські чоловіки нині живуть у середньому на 12 - 13 років, а жінки - на 8 - 9 років менше, ніж у країнах Європейського союзу. Основну роль у формуванні такого вагомого розриву в тривалості життя відіграє надто висока смертність населення працездатного віку. Значна ж чоловіча надсмертність в країні є наслідком нездорового способу життя, шкідливих умов праці, зловживання алкоголем та паління.

Серйозну загрозу для демографічної безпеки України становлять онкозахворювання, які мають не лише демографічний. а й соціально-економічний характер, оскільки їх жертвами стають переважно особи дітородного і працездатного віку.

Соціально-демографічна політика на території Городоцької ТГ має бути спрямована на:

- створення соціально-економічних передумов для повноцінного функціонування і розвитку сімї;

- поліпшення стану здоровя населення;

- зниження передчасної смертності від причин та хвороб, яким можна запобігти;

- підвищення якості й подовження  життя  хронічно хворих осіб та осіб з інвалідністю;

- адаптацію суспільства до процесу старіння населення;

- зміцнення здоров’я дітей шкільного віку, насамперед через пропаганду боротьби з наркоманією, курінням, алкоголізмом, а також завдяки розвитку спорту, фізичної культури, організації вільного часу;

- поліпшення репродуктивного здоров’я населення завдяки вдосконаленню лікувально-діагностичної і профілактичної допомоги;

- удосконалення системи законодавчо гарантованої медичної допомоги, підтримання санітарно-епідеміологічного благополуччя, відновлення досвіду профілактичних оглядів населення, повна імунізація дітей та підлітків;

- розширення спектра лікувально-оздоровчих послуг для осіб похилого віку, розвиток освіти дорослих;

- організація надання інтегрованих соціальних послуг для сімей з дітьми та осіб похилого віку на території ТГ.

 

ВРАЗЛИВІ ГРУПИ НАСЕЛЕННЯ В ТГ ТА ЇХ ПОТРЕБИ

Відповідно до Закону України «Про соціальні послуги»:

Соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають.

Соціальні послуги надаються особам та сім’ям, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах.

Складні життєві обставини - обставини, що негативно впливають на життя, стан здоров’я, розвиток особи та функціонування сім’ї, які особа/сім’я не може подолати самостійно.

Чинники, що можуть зумовити складні життєві обставини

-похилий вік

-часткова або повна втрата рухової активності, пам’яті

-невиліковні хвороби і ті, що потребують тривалого лікування психічні та поведінкові розлади, у тому -числі внаслідок вживання психоактивних речовин

-інвалідність

-бездомність

-безробіття

-малозабезпеченість

-поведінкові розлади у дітей через розлучення батьків

-ухилення батьків або осіб, які їх замінюють, від виконання своїх обов’язків з виховання дитини

-втрата соціальних зв’язків, у тому числі під час перебування в місцях позбавлення волі

-жорстоке поводження з дитиною

-насильство за ознакою статі

-домашнє насильство

-потрапляння в ситуацію торгівлі людьми

-шкода, завдана пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією

Основні цілі соціальних послуг:

  1. Профілактика складних життєвих обставин -запобігання виникненню складних життєвих обставин та/або потраплянню особи/сім’ї в такі обставини
  2. Подолання складних життєвих обставин особою/сім’єю, інтеграція та реінтеграція в суспільне життя місцевої громади
  3. Мінімізація негативних наслідків складних життєвих обставин для особи/сім’ї, підтримка її/їх життєдіяльності, соціального статусу та включення у громаду

 

На території Городоцької ТГ проживають наступні вразливі групи населення (Таблиця 2):

 

Особи похилого віку та одинокі непрацездатні громадяни

715 (осіб)

       в т.ч. інваліди І групи

6

       в т.ч. інваліди ІІ групи

53

       в т.ч. інваліди ІІІ групи

7

       в т.ч. особи у віці 80 років та старші

Інформація відсутня

       в т.ч. особи з ІV, V групою рухової активності

3

       в т.ч. особи з психічними захворюваннями

Інформація відсутня

Особи з інвалідністю

66

Діти-інваліди

14

Особи з розумовою відсталістю

Інформація відсутня

       з них діти з розумовою відсталістю

Інформація відсутня

       з них молодь з розумовою відсталістю

Інформація відсутня

       з них дорослі з розумовою відсталістю

Інформація відсутня

Особи з психічними захворюваннями

Інформація відсутня

       з них діти з психічними захворюваннями

Інформація відсутня

       з них молодь з психічними захворюваннями

Інформація відсутня

       з них дорослі з психічними захворюваннями

Інформація відсутня

Особи, які потребують паліативної допомоги

0

Особи, які перебувають у місцях позбавлення волі й готуються до виходу через 1 рік, осіб

Інформація відсутня

Особи, які відбувають покарання без позбавлення волі, осіб

Інформація відсутня

Особи, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, осіб

Інформація відсутня

Бездомні особи, осіб

0

Бездоглядні діти, осіб

0

Сім’ї, які перебувають у складних життєвих обставинах

5

       в.т.ч. батьки-одинаки (осіб)

0

       в т.ч. одинокі матері (осіб)

0

       в т.ч. багатодітні сім’ї (сімей)

1

       в т.ч. неповні сім’ї (сімей)

5

       в т.ч сім’ї, які виховують дитину з інвалідністю (сімей)

1

       в т.ч. сім’ї з дітьми, в яких у батьків, або в одного з них є інвалідність (сімей)

0

Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, осіб

9

       з них діти-сироти

2

       з них діти, позбавлені батьківського піклування

9

       з них діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, які готуються до випуску через 1 рік

0

Випускники інтернатних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб

0

Жінки з новонародженими дітьми, осіб

Інформація відсутня

       в т.ч. жінки, які мають намір відмовитися від дитини

Інформація відсутня

       в т.ч. жінки, які народили дитину-інваліда

Інформація відсутня

Прийомні сім’ї (сімей)

0

       в них прийомні діти (осіб)

0

Дитячі будинки сімейного типу (ДБСТ), будинків

0

       в них вихованці ДБСТ (осіб)

0

Діти під опікою/піклуванням (осіб)

10

Усиновлені діти (осіб)

Інформація відсутня

Діти, які перебувають у складних життєвих обставинах, осіб

1

ВІЛ-інфіковані, осіб

Інформація відсутня

Зареєстровані безробітні

32

Особи, які постраждали від насильницьких та протиправних дій, осіб

3

       в т.ч. особи, які постраждали від насильства в сім’ї

3

       в т.ч. особи які постраждали від торгівлі людьми

0

       в т.ч. особи, які постраждали від зґвалтування чи замаху на зґвалтування

0

Особи з проблемами вживання психоактивних речовин, осіб

Інформація відсутня

Особи із залежністю від азартних ігор, осіб

Інформація відсутня

Біженці, осіб

0

Мігранти, осіб

0

Учасники АТО

109

ВПО (внутрішньо переміщені особи)

13

 

 

 

Можна зробити висновок із вищенаведеної таблиці вразливих груп населення, що особливу увагу заслуговують діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування та сім’ї, які перебувають у складних життєвих обставинах.

Також, необхідно звернути особливу увагу на категорію безробітних осіб. Незважаючи на те, що офіційно зареєстрованих безробітних осіб на території Городоцької ТГ - 32 особи (1 вересня 2021) , фактично до цієї категорії групи ризику належить набагато більше людей, у зв’язку з існуючою проблемою тіньової зайнятості населення і відсутності страхового стажу у більшості працездатного населення.

 

Соціальні групи, яким надаються або потенційно можуть надаватися послуги

В ході опитування населення проведено анкетування 85 мешканців ТГ. Середній вік респондентів становить 56 років. Серед опрошених мешканців - 85 % жінок і 15 % чоловіків (Графік 2).

 

Фото без опису

Респондентам було запропоновано зазначити, до яких соціальних груп належать вони або члени їх родин. Згідно з результатами опитування, у вибірці представлено найбільше осіб похилого віку (39%). При цьому слід зазначити, що особи похилого віку є однією з найчисельніших соціальних груп в громаді і складають близько 25,4 % від загальної чисельності мешканців ТГ. Особи з інвалідністю - 11% від кількості опитаних, тоді як загалом в ТГ інвалідність мають приблизно 2,3 % мешканців. Також серед респондентів та членів їх сімей – 6 дітей під опікою та піклуванням (7 % від опитаних), 5 осіб із сімей СЖО (6 % від опитуваних), 7 учасників АТО (8% від загальної кількості опитаних), 3 респонденти - внутрішньо переміщені особи (3,6 % від опитаних). Крім того, серед респондентів  є особи із категорії інші – 21 особа (24,7% від загальної кількості опитаних).

 

Таблиця 3. До яких із наступних груп ви чи хтось із членів вашої родини відносяться?

Група

Так

1. Особи похилого віку

33

2. Особи з інвалідністю

10

3. Особи з психічними захворюваннями

 

4. Діти з інвалідністю

 

5. Діти з психічним захворюванням

 

6. Особи з проблемами вживання психоактивних речовин

 

7. Бездомні особи

 

8. Особи (хворі), які потребують паліативної допомоги

 

9. Безоглядні діти

 

10. Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування

 

11. Діти під опікою/піклуванням

6

12. Діти, які перебувають у СЖО

 

13. Особи, які відбували покарання

 

14. Особи, які постраждали від насильницьких та противоправних дій

 

о5. Біженці

 

16. Діти – шукачів притулку

 

17. Особи, які постраждали від стихійного лиха

 

18. Мігранти

 

19. Особи, які протягом доби пережили травматичну подію, були свідками насильництва в

сім’ї чи зазнали його

 

20. Особи з проблемами ВІЛ/СНІДу та вживання психоактивних речовин

 

21. Сім’ї, які перебувають в СЖО

5

22. Прийомні сім’ї

 

23. Дитячі будинки сімейного типу

 

24. Внутрішньо переміщені особи

3

25. Учасники АТО

7

26. Інші

21

 

 

СТАН СИСТЕМИ НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ

Децентралізація створила умови для поліпшення якості послуг в громадах, в тому числі - соціальних.

До створення ТГ соціальні послуги в громаді надавав територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Радомишльської районної державної адміністрації

В квітні 2021 року в структурі виконкому Городоцької селищної ради створений Відділ надання соціальних послуг. Відповідно до Наказу Мінсоцполітики від 14.06.2018 № 890 „Про деякі питання діяльності об’єднаної територіальної громади щодо соціальної підтримки населення та захисту прав дітей? була введена посада фахівця із соціальної роботи для надання якісних і доступних соціальних послуг особам/сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах.

Рішенням селищної ради від 06.07.2021 року № 211 створений Відділ «Центр надання адміністративних послуг» виконкому Городоцької селищної ради для надання адміністративних послуг.

Соціальна послуга догляд вдома одиноким непрацездатним громадянам Городоцької ТГ надається Відділом надання соціальних послуг.

 

Огляд отримувачів соціальних послуг

Як було з’ясовано в ході опитування, соціальні послуги в ТГ отримувало 74,6 % респондентів. Натомість 25,4 % респондентів вказали, що не отримують такі посуги (Графік 3).

 

Фото без опису

 

Соціальні послуги, які надаються і у яких є потреба і задоволеність ними

 

В ході опитування населення було з’ясовано види соціальних послуг, які отримують респонденти та члени їх сімей, рівень задоволеності отримуваними послугами, а також потребу респондентів в окремих соціальних послугах.

 

Як засвідчили результати опитування населення ТГ, найбільшій кількості респондентів (23 із 85) надаються послуги інформування. Послуга догляд вдома надається 15 особам, 5 сімей (19 осіб, з них 6 дітей, які позбавлені батьківського піклування) отримують послугу соціального супроводу сімей опікунів дітей, позбавлених батьківського піклування, 5 сімей (18 осіб з них 12 дітей) – послугу соціального супроводу сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах.

Опитування показало, що не всі мешканці розуміють зміст, вказаних в анкеті соціальних послуг.

 

Таблиця 4. Які соціальні послуги ви чи хтось із членів вашої родини

 отримуєте(ють) або є потреба в їх отриманні?

 

Назва соціальноі? послуги

Отримую

Є

потреба

  1. Догляд вдома

15

4

  1. Денний? догляд

0

0

  1. Підтримане проживання

0

1

  1. Соціальна адаптація

0

0

 

  1.    Соціальна інтеграція та реінтеграція

 

0

0

 

          6. Надання притулку

 

0

0

 

  1. Екстренеризове) втручання

0

0

 

  1. Консультування

0

8

 

  1. Соціальний супровід

37

2

 

  1.  Представництво інтересів

0

1

 

  1.  Посередництво (медіація)

0

0

 

 

  1.  Соціальна профілактика

0

0

 

 

  1.  Натуральна допомога

0

2

 

  1.  Фізичний супровід осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно - рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних, порушення зору;

0

0

 

  1.  Переклад жестовою мовою

0

0

 

  1.  Догляд та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних;

0

0

 

  1.  Супровід під час інклюзивного навчання

4

0

 

  1.  Інформування

 

23

5

 

 

Слід зазначити, що респонденти загалом задоволені соціальними послугами, які вони отримують. Повністю задоволені 74% опрошених респондентів, в основному задоволені -23%, і тільки, 3% опрошених мешканців не дуже, або повністю не задоволені (Графік 6).

Фото без опису

 

Також у респондентів з’ясовано їх особисту потребу в соціальних послугах. Найбільше респондентів – 18 осіб зазначили потребу в послузі консультування, 1 - представництва інтересів, 2 - натуральній допомозі, 4 особи потребують послугу догляду вдома, 2 - соціального супроводу 1 – підтримане проживання.

При цьому слід зазначити, що деякі респонденти могли зазначити потребу у двох та більше видів соціальних послуг. Жоден з респондентів не потребує послуги перекладу жестовою мовою.

 

Поінформованість про соціальні послуги, що надаються

Респондентам було поставлене окреме питання щодо їх поінформованості про соціальні послуги, що надаються в громаді. Більшість респондентів (68%) вказали на свою поінформованість про послуги, 7% респондентів вказали на брак інформації, 25% опитаних обрали варіант «Важко відповісти». При цьому є достатні підстави вважати, що вибір останнього варіанту так само свідчить про те, що респондент необізнаний щодо послуг, які надаються в громаді.

Таким чином, неналежно поінформованими про соціальні послуги варто вважати 32% респондентів (Графік 5).

 

Фото без опису

 

Проблеми та шляхи їх подолання при наданні соціальних послуг

 

В ході опитування населення було поставлене окреме питання щодо основних проблем у наданні соціальних послуг (респондентам надана можливість обрання не більше трьох варіантів відповідей із запропонованого списку).

Вказуючи проблеми у наданні послуг, респонденти найчастіше зазначали слабку матеріальну базу (38 респондентів), брак фінансування (вказано 29 респондентів), а також відсутність мотивації до роботи у персоналу (41 респондент).

Разом з тим респонденти не вважають суттєвими проблемами потребу у значній кількості соціальних послуг для невеликих груп населення (2 респондента) та проживання клієнтів у віддалених місцевостях від центру ТГ( 10 респондентів) (більш детальне відповіді респондентів - Графік 6).

 

Фото без опису

 

Також респондентам було запропоновано визначити необхідні заходи для покращення надання соціальних послуг, обравши із запропонованого переліку не більше трьох варіантів. Опитані вважають найнеобхіднішим кроком у напрямку вдосконалення надання послуг покращення матеріально-технічної бази (на це вказали 100% респондентів).

Приблизно третина респондентів наголошує на необхідність забезпечення соціального персоналу транспортом. Чверть респондентів вбачають необхідність створення/модернізації приміщень для надання соціальних послуг та вивченні реальних потреб у послугах, посилення інформування населення щодо їх прав на отримання соціальних послуг.

Разом з тим, на необхідність навчання персоналу звернули увагу 10% опитаних мешканців, 7% мешканців  вказали на необхідність збільшення кількості персоналу, що надають соціальні послуги (Графік 7).

 

Фото без опису

 

 

ПОТЕНЦІАЛ  ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ  ДЛЯ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ

  • Стратегічне бачення розвитку соціальних послуг Городоцької громади (за результатами проведення оцінки потреб громади у соціальних послугах  протягом вересня 2021 року)

 

Сильні сторони

Слабкі сторони

 

Наявна соціальна інфраструктура. На території громади наявні школи, бібліотеки, будинок культури, сільський клуб, амбулаторія. Як наслідок, є можливість надання соціальних послуг, як мешканцям своєї громади, так і іншим громадам.

 

Від адміністративного центру громади смт. Городок до смт. Біла Криниця та с. Осів погане транспортне сполучення,  дорога потребує капитільного ремонту.

 

Інноваційні методики, напрацювання.

Визначений спектр соціальних послуг.

 

Поганий стан будівель соціальної інфраструктури. Будівлі потребують ремонтів, в тому числі капітальних, висока енергозатратність утримання будівель.

Селищний голова, депутати селищної ради розуміють необхідність забезпечення соціальними послугами мешканців громади.

Не налажена дієва комунікація у трикутнику «мешканці-бізнес-влада», що сприяло би консолідації громади та партнерським засадам у роботі.

 

 

Кількість і кваліфікація соціальних працівників.

 

 

Фінансові можливості місцевого бюджету не дозволяють задовольнити попит на соціальні послуги в повному обсязі.

Можливості

Загрози

Внесення змін до нормативно-

правової бази.

Недосконалість чинного законодавства.

 

Збільшення ресурсів громади(природніх, земельних, фінансових). Можливе приєднання до Городоцької ТГ інших населених пунктів району.

Загроза для місцевого самоврядування через послаблення фінансової спроможності .

Участь у проектах( програмах) для залучення додаткових ресурсів у розвиток громади, в тому числі, у сфері надання соціальних послуг.

Посилення конкуренції між громадами за інвестиційний ресурс. Громади нарощують свій досвід, навики роботи, зростає конкуренція

     

 

 

Висновки та рекомендації щодо розвитку та удосконаленню надання соціальних послуг

Аналізуючи інформацію, отриману при проведенні оцінки потреб ТГ, необхідно звернути увагу на недостатнє забезпечення потреб населення у соціальних послугах на рівні громади.

1. Передумовою вдосконалення надання соціальних послуг в громаді вважають цілеспрямовану політику органів місцевого самоврядування ТГ, спрямовану на розвиток соціальних послуг. Виявом такої політики, очевидно має стати ухвалення програми розвитку системи надання соціальних послуг в ТГ із забезпеченням належного фінансування такої програми та проектів.

2. Належне матеріально-технічне забезпечення сфери надання соціальних послуг, на думку учасників дослідження, має забезпечуватись як через бюджетне фінансування, так і через залучення інших джерел фінансування, зокрема соціальних інвестицій (впровадження механізмів залучення додаткових коштів в соціальну сферу, підготовка методичних рекомендацій).

3. Розширення переліку надання соціальних послуг може бути реалізоване шляхом залучення для надання соціальних послуг на конкурсній основі недержавних суб’єктів чи фізичних осіб, здійснюючи при цьому контроль за цільовим використанням коштів та якістю надання послуг (соціальне замовлення).

4. Простота визначень та процедур. Зважаючи на кількість цільових груп, слід поступово розширювати спектр соціальних послуг, які будуть надаватись.

5. Послідовність процедур щодо забезпечення надання соціальних послуг у відповідності до бюджетного процесу.

6. Ефективність фінансування соціальних проблем громади (зменшення «паперового» навантаження на соціальних працівників, пріоритети надання соціальних послуг, які співпадають з реальними проблемами громади).

7. Опитані мешканці ТГ вказують на важливість належного інформування населення про можливості отримання соціальних послуг в громаді та права отримувачів послуг.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.Зведені дані по надавачу послуг

Табл. 1. Дані щодо забезпечення кадрами соціальної служби/надавача соціальних послуг

   

Посади спеціалістів (відповідно до Класифікатора професій)

Кількість штатних одиниць

Фактична кількість працівників

Кількість отримувачів соціальних послуг

Кількість працівників, які додатково потрібні

Начальник відділу надання соціальних послуг Городоцької селищної ради

Фахівець із соціальної роботи відділу надання соціальних послуг Городоцької селищної ради

Соціальний робітник

1

 

 

1

 

 

 

 

 

2

1

 

 

1

 

 

 

 

 

2

37

 

 

 

 

 

15

 

 

0

 

 

0

 

 

 

 

 

0

 

 

Табл. 2. Кількість фактичних та потребуючих отримувачів за категоріями осіб та соціальними послугами в межах ТГ

           

Послуги

Категорії осіб

Фактичні отримувачі соц. послуг (особи)

Потребуючі особи

Джерело інформації (усні/письмові звернення громадян,служба у справах дітей)

1

Догляд вдома

Особи похилого віку

15

3

 письмові

2

Догляд стаціонарний

-

-

-

-

3

Денний догляд

-

-

-

-

4

Підтримане проживання

 Особи з інвалідністю, особи похилого віку

0

1

 усне

5

Паліативний/хоспісний догляд

-

-

-

-

           

6

Соціальний супровід сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування

Діти під опікою/піклуванням/усиновлені

6

0

Письмові (Служба у справах дітей)

7

Соціальна адаптація

-

-

-

-

8

Соціальна інтеграція та реінтеграція

-

-

-

-

9

Соціальна реабілітація

-

-

-

-

10

Соціально-психологічна реабілітація

-

-

-

-

11

Надання притулку

-

-

-

-

12

Кризове та екстрене втручання

-

-

-

-

13

Консультування

Особи похилого віку та одинокі непрацездатні громадяни

13

19

усні

13

Консультування

Сім'ї, які перебувають у складних життєвих обставинах

18

2

Усні

13

Консультування

Діти під опікою/піклуванням/усиновлені

6

0

усні

14

Соціальний супровід/патронаж

Сім’ї, які перебувають у складних життєвих обставинах

18

1

усні/письмові

15

Соціальний супровід при працевлаштуванні та на робочому місці

Сім`ї/особи у складних життєвих обставинах

0

1

усні

15

Соціальний супровід при працевлаштуванні та на робочому місці

-

-

-

-

16

Представництво інтересів

Особи похилого віку та одинокі непрацездатні громадяни

0

1

фахівець з соціальної роботи

16

Представництво інтересів

-

-

-

-

17

Посередництво (медіація)

-

-

-

-

18

Соціальна профілактика

-

-

-

-

19

Послуга фізичного супроводу осіб з інвалідністю з порушенням зору

-

-

-

-

20

Послуга перекладу жестовою мовою

-

-

-

-

21

 

 

21

Натуральна допомога

Сім’ї у СЖО

2

3

Фахівець із соцроботи

Натуральна допомога

Пенсіонери, особи з інвалідністю

9

6

Соціальний робітник

22

Догляд і виховання дітей в умовах, наближених до сімейних

-

-

-

-

23

Супровід під час інклюзивного навчання

-

-

-

-

24

Тимчасовий відпочинок для батьків або осіб, які їх замінюють, що здійснюють догляд за дітьми з інвалідністю

-

-

-

-

 

 

 

 

 

 

Додаток 2. Форма збору даних

(Таблиця 1).

Соціально-демографічні показники в межах ТГ

   

Форма 1. Загальні соціально-демографічні показники ТГ

На 1 січня

На 1 січня

На 1 січня

Показник

2019

2020

2021

Чисельність міського населення, осіб

----

-----

2787

Чисельність сільського населення, осіб

----

-----

26

Населення у віці від 0-18

----

-----

595

Населення у віці від 18-60

----

-----

1503

Населення у віці 60 років та більше

----

-----

715

Кількість народжених (осіб)

----

-----

13

Кількість померлих (дітей)

----

-----

0

Кількість шлюбів (одиниць)

----

-----

6

Кількість розлучень (одиниць)

----

-----

--

Число прибулих (осіб)

----

-----

90

Число вибулих (осіб)

----

-----

96

 

 

 

 

Форма 2. Причини смерті в ТГ

На 1 січня

На 1 січня

На 1 січня

Причини смерті

2019

2020

2021

Всього померлих

------

-------

44

Туберкульозу

 -----

 -----

Інформація

відсутня

Хвороби, зумовленої вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ)

 -------

--------

Інформація

відсутня

Навмисних самоушкоджень

--------

 -------

0

 

 

 

 

 

Форма 3. Структура осіб з інвалідністю.

На 1 січня

На 1 січня

На 1 січня

Особи з інвалідністю

2019

2020

2021

 

-------

-------

80

в т.ч. інваліди І групи

------

-------

6

в т.ч. інваліди ІІ групи

------

-------

53

в т.ч. інваліди ІІІ груп

------

-------

7

Діти-інваліди

-------

---------

14

 

Додаток 3. Вразливі групи населення, які проживають на території Городоцької ТГ (Таблиця 2):

 

Особи похилого віку та одинокі непрацездатні громадяни

715 (осіб)

       в т.ч. інваліди І групи

6

       в т.ч. інваліди ІІ групи

53

       в т.ч. інваліди ІІІ групи

7

       в т.ч. особи у віці 80 років та старші

Інформація відсутня

       в т.ч. особи з ІV, V групою рухової активності

3

       в т.ч. особи з психічними захворюваннями

Інформація відсутня

Особи з інвалідністю

66

Діти-інваліди

14

Особи з розумовою відсталістю

Інформація відсутня

       з них діти з розумовою відсталістю

Інформація відсутня

       з них молодь з розумовою відсталістю

Інформація відсутня

       з них дорослі з розумовою відсталістю

Інформація відсутня

Особи з психічними захворюваннями

Інформація відсутня

       з них діти з психічними захворюваннями

Інформація відсутня

       з них молодь з психічними захворюваннями

Інформація відсутня

       з них дорослі з психічними захворюваннями

Інформація відсутня

Особи, які потребують паліативної допомоги

0

Особи, які перебувають у місцях позбавлення волі й готуються до виходу через 1 рік, осіб

Інформація відсутня

Особи, які відбувають покарання без позбавлення волі, осіб

Інформація відсутня

Особи, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, осіб

Інформація відсутня

Бездомні особи, осіб

0

Бездоглядні діти, осіб

0

Сім’ї, які перебувають у складних життєвих обставинах

5

       в.т.ч. батьки-одинаки (осіб)

0

       в т.ч. одинокі матері (осіб)

0

       в т.ч. багатодітні сім’ї (сімей)

1

       в т.ч. неповні сім’ї (сімей)

5

       в т.ч сім’ї, які виховують дитину з інвалідністю (сімей)

1

       в т.ч. сім’ї з дітьми, в яких у батьків, або в одного з них є інвалідність (сімей)

0

Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, осіб

9

       з них діти-сироти

2

       з них діти, позбавлені батьківського піклування

9

       з них діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, які готуються до випуску через 1 рік

0

Випускники інтернатних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб

0

Жінки з новонародженими дітьми, осіб

Інформація відсутня

       в т.ч. жінки, які мають намір відмовитися від дитини

Інформація відсутня

       в т.ч. жінки, які народили дитину-інваліда

Інформація відсутня

Прийомні сім’ї (сімей)

0

       в них прийомні діти (осіб)

0

Дитячі будинки сімейного типу (ДБСТ), будинків

0

       в них вихованці ДБСТ (осіб)

0

Діти під опікою/піклуванням (осіб)

10

Усиновлені діти (осіб)

Інформація відсутня

Діти, які перебувають у складних життєвих обставинах, осіб

1

ВІЛ-інфіковані, осіб

Інформація відсутня

Зареєстровані безробітні

32

Особи, які постраждали від насильницьких та протиправних дій, осіб

3

       в т.ч. особи, які постраждали від насильства в сім’ї

3

       в т.ч. особи які постраждали від торгівлі людьми

0

       в т.ч. особи, які постраждали від зґвалтування чи замаху на зґвалтування

0

Особи з проблемами вживання психоактивних речовин, осіб

Інформація відсутня

Особи із залежністю від азартних ігор, осіб

Інформація відсутня

Біженці, осіб

0

Мігранти, осіб

0

Учасники АТО

109

ВПО (внутрішньо переміщені особи)

13

 

 

 

Додаток 4.

ОПИТУВАЛЬНИК МЕШКАНЦІВ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ

 

Наша ТГ проводить дослідження, що має на меті визначити потреби мешканців у соціальних послугах та  з’ясувати, представники яких вразливих груп першочергово їх потребують. Ця інформація допоможе визначити пріоритети в створенні послуг та планувати їх подальший розвиток у громаді. 

Дайте, будь ласка, відповіді на запитання опитувальника. Поставте позначку (+,×) навпроти того твердження, яке відповідає Вашій ситуації чи Вашій думці.

Це опитування анонімне і дані про вас ніде не будуть згадуватися, а результати будуть представлені в узагальненому вигляді.

  1. Назва населеного пункту, де ви проживаєте:
  2. Скільки Вам повних років:
  3. Стать: чол.1                               жін.2

     5.  Чи отримуєте ви чи хтось із членів вашої родини соціальні послуги?

o    Так (переходьте до

наступного запитання)

o    Ні (переходьте

до питання  9)

o    Не знаю (переходьте

до питання 9)

 

  1. Які соціальні послуги ви чи хтось із членів вашої родини отримуєте(ють) або є потреба в їх отриманні?

Назва соціальноі? послуги

Отримую

Є

потреба

  1. Догляд вдома

 

 

  1. Денний? догляд

 

 

  1. Підтримане проживання

 

 

  1. Соціальна адаптація

 

 

  1. Соціальна інтеграція та реінтеграція

 

 

  1. Надання притулку

 

 

  1. Екстренеризове) втручання

 

 

  1. Консультування

 

 

  1. Соціальний супровід

 

 

  1. Представництво інтересів

 

 

  1. Посередництво (медіація)

 

 

  1. Соціальна профілактика

 

 

  1. Натуральна допомога

 

 

  1. Фізичний супровід осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-    рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних, порушення зору;

 

 

  1. Переклад жестовою мовою

 

 

  1. Догляд та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних;

 

 

  1. Супровід під час інклюзивного навчання

 

 

  1. Інформування

 

 

РАЗОМ ПОСЛУГ

 

 

 

 

  1. До яких із наступних груп ви чи хтось із членів вашої родини відносяться?

Група

Так

1. Особи похилого віку

 

2. Особи з інвалідністю

 

3. Особи з психічними захворюваннями

 

4. Діти з інвалідністю

 

5. Діти з психічним захворюванням

 

6. Особи з проблемами вживання психоактивних речовин

 

7. Бездомні особи

 

8. Особи (хворі), які потребують паліативної допомоги

 

9. Безоглядні діти

 

10. Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування

 

11. Діти під опікою/піклуванням

 

12. Діти, які перебувають у СЖО

 

13. Особи, які відбували покарання

 

14. Особи, які постраждали від насильницьких та противоправних дій

 

5. Біженці

 

16. Діти – шукачів притулку

 

17. Особи, які постраждали від стихійного лиха

 

18. Мігранти

 

19. Особи, які протягом доби пережили травматичну подію, були свідками насильництва в

сім’ї чи зазнали його

 

20. Особи з проблемами ВІЛ/СНІДу та вживання психоактивних речовин

 

21. Сім’ї, які перебувають в СЖО

 

22. Прийомні сім’ї

 

23. Дитячі будинки сімейного типу

 

24. Внутрішньо переміщені особи

 

25. Учасники АТО

 

26. Інші

 

 

  1. Чи задоволені ви чи члени вашої родини отриманими послугами? (обведіть відповідну цифру, де 1 – повністю не задоволений, а 4 – повністю задоволений)

 

1

2

3

4

Повністю не задоволений

Не дуже задоволений

В основному задоволений

Повністю

задоволений

 

Прокоментуйте вашу відповідь:

 

  1. Які соціальні послуги потрібні у вашій ТГ? (позначте всі, що, на вашу думку, необхідні)

Назва соціальноі? послуги

Є потреба

  1. Догляд вдома

 

  1. Денний догляд

 

  1. Підтримане проживання

 

  1. Соціальна адаптація

 

  1. Соціальна інтеграція та реінтеграція

 

  1. Надання притулку

 

  1. Екстрене (кризове) втручання

 

  1. Консультування

 

  1. Соціальний супровід

 

  1. Представництво інтересів

 

  1. Посередництво (медіація)

 

  1. Соціальна профілактика

 

  1. Натуральна допомога

 

  1. Фізичний супровід осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового  апарату та пересуваються на кріслах колісних, порушення зору

 

  1. Переклад жестовою мовою

 

  1. Догляд та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних

 

  1. Супровід під час інклюзивного навчання

 

  1. Інформування

 

 

  1. На вашу думку, чи ви достатньо поінформовані про соціальні послуги, що надаються у громаді?

o    Так

o    Ні

o    Важко

відповісти

  1. Які основні проблеми ви бачите при наданні соціальних послуг? (позначте не більше ТРЬОХ – найбільш важливих для вас)

а) Бракує персоналу

б) Клієнти проживають у віддалених місцевостях від центру ТГ

в) Слабка матеріальна база

г) Брак фінансування

д) Велике навантаження на фахівців соціальної роботи

в) Перевантаженість персоналу звітністю

е) Погане інформування населення щодо соціальних послуг

є) Потреба у великій кількості соціальних послуг для невеликих груп  населення

ж) Брак інформації щодо потреб у соціальних послугах

з) Персоналу не вистачає знань та навичок

и) Персоналу не вистачає мотивації до роботи

і) Інше (вкажіть, що саме):

  1. На вашу думку, що необхідно зробити для покращення надання соціальних послуг? (позначте не більше ТРЬОХ – найбільш важливих для вас)

а) Вивчити реальну потребу в соціальних послугах

б) Модернізувати приміщення та або матеріально-технічну базу

в) Створити необхідні інфраструктурні об’єкти у громаді (вкажіть, які саме):

  • Хоспіси
  • Дитячі будинки сімейного типу
  • Спеціально обладнані кабінети соціальної адаптації
  • Кабінети для занять соціальних педагогів з дітьми
  • Інше, будь ласка, конкретизуйте

г) Покращити матеріально-технічну базу

д) Збільшити кількість персоналу, що надають соціальні послуги

в) Навчати персонал

е) Забезпечити персонал транспортом (вкажіть яким саме)

є) Посилити інформування населення щодо їх прав на отримання соціальних послуг

ж) Залучити громадські, релігійні, благодійні організації та інші недержавні організації до надання послуг

з) Створити підрозділ соцслужб у кожному населеному пункті ТГ

и) Інше (вкажіть, що саме):

 

  1. Ваші рекомендації щодо покращення НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ в вашій громаді

 

  1. Ваші побажання щодо РОБОТИ СОЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ в вашій громаді

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень